fredag 20. august 2010

Midnight Dynamite

Endelig blomstrer liljen min. Den har jeg ventet på i hele sommer :)




Sånn så den ut før jeg gikk på jobb ... nesten helt sort...



.... og sånn så den ut når jeg kom hjem igjen :) Kjempefin

"Brun daglilje er en nøysom og hardfør staude med brunoransje, kortvarige blomster uten lukt. Kjennetegnes av toradig bladrosett med ugrenede blomsterstengler. Kjøttfulle rotknoller. Den er steril og danner ikke frø. Kulturplante, trolig fra Kina. Dyrket i Europa fra midten av 1500-tallet, og i Norge fra begynnelsen av 1800-tallet. Inngår i gruppen av gamle hageplanter som ofte er gjenstående i gamle hager, hvor den krever minimalt av stell. Brun daglilje er vanlig på Agder, og kan dessuten forville seg fra hageutkast. " Museumsnett.no

Den liljen jeg har er muligens en "moderne" variant av disse gamle liljene .....

3 kommentarer:

solfrid sa...

Nydelig! Skikkelig dynamitt:)

solfrid sa...

Dagliljehybrider kryr det av, alle like enkle å dyrke. Jeg sår selv, i veldig liten målestokk. Spirer lett og blomstrer to til tre år etter spiring.

Mettemor sa...

Jeg har kjøpt denne som staude. Den kom med blomster allerede første året. Har ikke prøvd å dyrke selv, men det skal jeg jammen med ta å prøve ... Har jo fått drivhus :)